Terug

Circulair DOEN: zo stimuleer je duurzaam gedrag

7 oktober 2025

Impact: Beleidsmakers hebben concrete handvatten om circulair gedrag van inwoners te stimuleren via effectief beleid.

Onze rol: Onderzoeker en adviseur

Naam opdrachtgever: Rijkswaterstaat

In het kort: We onderzochten hoe gemeenten circulair gedrag kunnen bevorderen. We adviseerde Rijkswaterstaat over een modulair programma dat aansluit bij de uiteenlopende behoeften van koplopers en starters. Door onze kennis van beleid, gedrag en het gemeentelijk speelveld konden we een gedragen en toepasbaar advies neerleggen.


Gedrag en circulair beleid

Nederland wil in 2050 volledig circulair zijn. Gemeenten spelen daarin een sleutelrol. Toch blijkt het in de praktijk lastig: beleidsmakers willen wel, maar weten vaak niet hoe ze circulair gedrag bij inwoners kunnen stimuleren. De verschillen tussen gemeenten zijn groot: waar Amsterdam 15 fte heeft op circulariteit, moet een kleine gemeente het soms doen met 0,25 fte. Toch staan ze voor dezelfde opgave.

“Als je gedrag niet meeneemt in circulair beleid, dan blijft het bij goede bedoelingen. Uiteindelijk moeten mensen iets anders gaan doen: minder kopen, meer repareren. Zonder gedragsinterventies krijg je ze daar niet in mee.” – Bo Merkus, KplusV

Onze aanpak: gedragskennis + beleid + netwerk

In opdracht van Rijkswaterstaat voerden we in het voorjaar van 2025 15 interviews en een enquête onder 162 ambtenaren. Wat hebben zij nodig om circulair gedrag te bevorderen via beleid? “We hebben echt ons netwerk ingezet, via VNG, eerdere opdrachten, en onze expertise in afval en circulariteit, om zoveel mogelijk gemeenten te bereiken.”

Ons doel: in kaart brengen wat zij nodig hebben om circulair gedrag te bevorderen via beleid. “We brachten zeven gedragsmaatregelen in kaart, van het opzetten van circulaire ambachtscentra tot het beperken van niet-circulaire reclame”:

  • Reparatie faciliteren

  • Tweedehands aankopen stimuleren

  • Circulaire ambachtscentra opzetten

  • Delen en lenen bevorderen

  • Niet-circulaire marketing beperken

  • Circulair aanbod in winkelstraten aanjagen

  • Campagnes op circulaire thema’s

“Wat we zagen is dat je echt moet differentiëren tussen gemeenten. Gemeenten zoals Amsterdam kunnen al veel en hebben baat bij verdieping, terwijl kleinere gemeenten vaak nog aan het begin staan. Die moet je helpen met het opstellen van een visie, en misschien een eerste voorlichtingscampagne. Door dat onderscheid te maken, kun je als programma echt iets betekenen. En dan is het belangrijk dat je ook zorgt voor een platform waar gemeenten elkaar kunnen vinden en van elkaar kunnen leren.”

Bo Merkus, KplusV

Onze kracht

Onze kracht lag in de combinatie van gedragspsychologie, beleidsinzicht en een sterk netwerk. Bo Merkus: “Wat denk ik uniek is, is dat we én de inhoudelijke kennis hebben, én het netwerk om gemeenten te bereiken, én de gedragsachtergrond om beleid echt concreet te maken.” Manon Drijver, KplusV vult aan: “We kennen de beleidscyclus van gemeenten goed. Daardoor konden we adviseren en meedenken over hoe je gedragsverandering concreet maakt.”

Ons advies: Maatwerk voor elke gemeente

We adviseerden Rijkswaterstaat om het programma Circulair DOEN modulair en doelgroepgericht in te richten:

  • Koplopers: faciliteren in verdieping en kennisdeling.

  • Starters: ondersteunen met visieontwikkeling en praktische tools.

  • Alle gemeenten: voorzien van best practices, landelijke campagnes en structurele middelen.

“Zorg voor een platform waar gemeenten elkaar kunnen vinden en van elkaar leren. Organiseer events, deel verhalen, en bied structureel geld.” – Bo Merkus, KplusV

“Gemeenten verschillen enorm van elkaar, maar staan voor dezelfde opgave. Dat vraagt om maatwerk. Wij hebben die verschillen zichtbaar gemaakt en vertaald naar een aanpak die recht doet aan die diversiteit. Want wie iedereen hetzelfde aanbiedt, helpt uiteindelijk niemand écht verder.”

Manon Drijver, KplusV

Naar de toekomst: van programma naar beweging

Rijkswaterstaat gaat begin 2026 aan de slag met de doorontwikkeling van het programma. De inzichten uit ons onderzoek vormen de basis voor een gerichte aanpak die gemeenten echt verder helpt.

“Wil je dat het programma Circulair DOEN echt slaagt, dan moet je ook de juiste randvoorwaarden scheppen voor ambtenaren. Dat gaat verder dan het programma. Het vraagt om sturing en visie vanuit het ministerie.” – Manon Drijver, KplusV

Deel