Vraaggestuurde dienstverlening
Publieke dienstverleners willen het mkb graag helpen, maar hun dienstverlening bereikt ondernemers vaak niet of sluit niet goed aan bij hun behoeften. Daarom wil de Provincie Zuid-Holland het systeem van dienstverlening aan het mkb verbeteren, zodat dienstverlening de ondernemer beter bereikt en beter aansluit bij de vraag van ondernemers.
Onze rol
Voor Provincie Zuid-Holland hebben we een lerend netwerk van en voor mkb-dienstverleners in Zuid-Holland ontwikkeld. Dit netwerk bestaat uit landelijke, regionale en lokale publieke partijen en ondernemersverenigingen. Samen hebben zij de ambitie om de dienstverlening aan het mkb te verbeteren. Het lerend netwerk is het middel om deze ambitie te realiseren. In vier werksessies hebben we het huidige systeem in kaart gebracht en gekeken naar de uitdagingen en verbeterpunten. Vervolgens hebben we besproken hoe een lerend netwerk kan helpen om deze uitdagingen aan te pakken en het systeem van dienstverlening te verbeteren.
Leren netwerk opbouwen
Het ontwikkeltraject heeft geleid tot een concreet start- en werkdocument voor het lerend netwerk. Hier staan de doelen, functies, inhoudelijke thema’s werkwijze, samenstelling, rolverdeling en spelregels van het lerend netwerk beschreven. Met dit plan van aanpak kunnen provincie Zuid-Holland en de betrokken partners de komende jaren het lerend netwerk op- en uitbouwen. Zo ontdekken ze hoe het lerend netwerk voor alle partijen en vooral voor het mkb, de meeste waarde heeft.
"Het brede mkb is de motor van onze economie, om de transitie naar een duurzame en digitale economie succesvol te laten zijn is het ondersteunen van het brede mkb noodzakelijk."
Carlos Gonçalves, Senior beleidsadviseur provincie Zuid-Holland