VANG Afvalscan

CO2-uitstoot bij afvalverwerking: transport versus verbranding

20 maart 2025

Hoe groot is de impact van afvaltransport?

Afvaltransport maakt een deel uit van de totale CO2-uitstoot bij afvalverwerking. KplusV begeleidt al jaren aanbestedingen voor afvalstromen. Van restafval tot GFT, van PMD tot milieustraatstromen. Vaak viel ook het transport naar de verwerker binnen de aanbesteding. We beoordelen duurzaamheid, waaronder emissies van transport en verwerking. Hoe verhouden deze zich tot elkaar? En waar ligt de grootste milieuwinst?

Diesel, water of spoor?

Vroeger gold verbranding als duurzaam alternatief voor storten. Nu zien we verschillende gradaties van duurzaamheid binnen verbranding. Gemeenten willen hierop sturen. KplusV ontwikkelde een methodiek om de duurzaamheid van afvalverbranding te meten en vergelijken.

Veel afvaltransport in Nederland gebeurt per dieselvrachtwagen. De uitstoot bedraagt ongeveer 0,117 kg CO2 per ton afval per kilometer. Transport via water of spoor verlaagt deze uitstoot aanzienlijk: 0,067 kg CO2 per ton/km via water en 0,024 kg CO2 per ton/km via spoor. Een reductie tot wel 80%.

Verbranding weegt zwaarder dan transport

CO2-uitstoot bij verbranding is een stuk hoger dan bij transport. Een afvalverbrandingsinstallatie (AVI) met afscheiding voor glas, kunststof en metaal bespaart 190 kg CO2 per ton restafval. Ter vergelijking: deze besparing staat gelijk aan 1.600 kilometer transport met een dieselvrachtwagen. In het onderstaande figuur staat per maatregel de transportafstand die gelijkstaat aan de gereduceerde hoeveelheid CO2.

 

 

Duurzaamheid en afstand

Een casus: een gemeente heeft 20 kton restafval. De dichtstbijzijnde AVI ligt naast de overslaglocatie, maar beschikt niet over bepaalde duurzame maatregelen. Berekeningen tonen aan dat transport over 2.100 km nog steeds minder CO2-uitstoot veroorzaakt dan verwerking in deze AVI.

Inzicht in emissies

De verhouding tussen transport en verwerking speelt een rol in duurzaamheidseisen bij aanbestedingen. Door objectieve data mee te nemen, ontstaat een compleet beeld van de CO2-impact van verschillende keuzes.

Wil je als gemeente echt sturen op duurzaamheid? Kijk dan verder dan transport en richt je op de emissies bij verwerking. KplusV ontwikkelde een methodiek om duurzaamheid objectief mee te nemen in aanbestedingen. 

Niels 1 Vierkant
Niels Ahsmann

Adviseur en partner

Deel