Het is belangrijk om open en transparant te zijn naar aandeelhouders toe. Dit betekent dat je regelmatig updates moet geven over de prestaties van het bedrijf, eventuele veranderingen in de strategie en belangrijke mijlpalen die zijn bereikt. Zorg ervoor dat deze updates gemakkelijk te begrijpen zijn en dat ze in lijn zijn met de groeistrategie, doelen en visie van je bedrijf. Zorg ervoor dat je periodiek één dataset maakt voor alle aandeelhouders, zodat je niet per aandeelhouder aparte informatie hoeft te verstrekken. Het kan helpen om bij het sluiten van de deal of vlak daarna met alle aandeelhouders af te spreken welke informatie er wordt verstrekt, in welke vorm en hoe vaak. Ook de aandeelhouders willen dat de schaarse tijd van de scale-up wordt ingezet voor de business in plaats van in het opleveren van allerlei informatie. Ben hierin ook gerust duidelijk dat het opstellen van teveel maatwerk informatie per investeerder veel tijd kost en daarmee het realiseren van de groeistrategie onder druk zet.
Het is belangrijk om een duidelijke governance structuur op te zetten. Dit omvat bijvoorbeeld het definiëren van de verantwoordelijkheden van het bestuur, het vaststellen van de regels en procedures voor het nemen van beslissingen en het creëren van transparante rapportagestructuren. Zorg ervoor dat al je aandeelhouders op de hoogte zijn van deze structuur en dat deze duidelijk gecommuniceerd wordt.
Aandeelhouders zijn vaak op zoek naar manieren om hun investering te laten groeien. Door hen te betrekken bij belangrijke beslissingen, kun je hun betrokkenheid vergroten en hun vertrouwen in het bedrijf versterken. Zorg ervoor dat je aandeelhouders tijdig informeert over belangrijke beslissingen en geef hen de kans om vragen te stellen en input te geven.
Financiële resultaten en ook steeds vaker impact resultaten, zijn vaak een belangrijke indicator van de prestaties van een bedrijf en zijn cruciaal voor aandeelhouders. Zorg ervoor dat de CFO de financiële resultaten op een efficiënte manier samenvat in de reporting richting investeerders. Zo hebben alle stakeholders inzicht in hoe de resultaten zich verhouden tot de doelstellingen en de groeistrategie van jouw bedrijf. Het helpt als je de boekhouding zodanig inricht dat deze ook naadloos aansluit bij de managementinformatie en de reporting naar investeerders. Geef aandeelhouders de kans om vragen te stellen en zorg ervoor dat je tijdig reageert op hun feedback.
Wil je meer weten hoe je op een efficiënte manier reporting op zet, neem dan met mij contact op. Als CFO voor een dag heb ik hier veel mee te maken bij de Scale-ups waar ik betrokken was en ben.