Expivi is koploper in de internationale markt voor 3D product personalisatie voor webwinkels met internationale klanten als de multinationals Crocs, Strider en Kingspan. Het SaaS (Software as a Service)-platform maakt het voor fabrikanten en webwinkels mogelijk om producten op een eenvoudige manier in 3D en AR weer te geven, zowel op het web als mobiel. Hierdoor is het voor eindgebruikers mogelijk om producten in 360°-formaat te bekijken en realtime te veranderen van vorm, kleur en accessoires. De software is direct gekoppeld aan het e-commerce- en supply chain-systeem van Expivi’s klanten. Zo wordt het voor eindgebruikers direct duidelijk wat eventuele wijzigingen in het product voor gevolgen hebben op de prijs of de levertijd. Hierdoor wordt het mogelijk om mass customization toe te passen. Daarbij wordt er alleen nog maar geproduceerd wat een consument heeft besteld. Mass customization wordt gezien als de opvolger van het Fordisme, waarbij massaal geproduceerde goederen de markt op worden geduwd. Bij mass customization wordt er alleen geproduceerd wat besteld is, dit levert een besparing op van grondstoffen, energie en afval.
Even terug naar het begin, naar 2009 om precies te zijn. De broers Babak en Siamak Mirzaie leggen in dat jaar de basis voor een onderneming in de game-industrie. En dat kwam niet uit de lucht vallen. ‘Wij komen uit een echte ondernemersfamilie’, legt Babak uit. ‘In 2000 besloot ik samen met mijn broer Iran te ontvluchten om hier, in Eindhoven, een beter bestaan op te bouwen. Zowel mijn broer als ik volgden verschillende opleidingen en werkten in verschillende functies.’ Toch kroop het ondernemersbloed waar het niet gaan kon en dus besloten de twee hun salesachtergrond en technische kennis te combineren in een eigen bedrijf dat puzzelgames voor IOS en Android ontwikkelde.
Na enkele succesvolle games ontwikkeld te hebben, besloten de twee ondernemende broers om de game-industrie vaarwel te zeggen. ‘Toevalligerwijs kwamen we in contact met een architect die op zoek was naar een eenvoudige en goedkope 3D-configurator voor zijn ontwerpen. Siamak en ik besloten die uitdaging aan te gaan.’ De broers wisten uiteindelijk op basis van de Cloud een platform te ontwikkelen, waarin realtime aanpassingen gedaan konden worden aan het ontwerp van de architect. ‘Dat was het moment dat we wisten: we hebben goud in handen. Hier ligt de toekomst.’
De laatste jaren neemt de vraag naar gepersonaliseerde producten steeds verder toe. ‘Onze configuratie- en visualisatietechnologie kan daarbij helpen.’ Dat zag ook Jur Rademakers. De internetondernemer besloot te investeren in de broers en stapte vroegtijdig in. Later volgde investeerder Jan Scholt. Beide investeerders verkochten eerder hun succesvolle bedrijven en hebben hun sporen verdiend als succesvol IT-ondernemers.
Mede door de investering van de heren én hun kennis en netwerk groeide Expivi door. Inmiddels runnen de broers een kantoor in Eindhoven met 30 mensen en is er een saleskantoor geopend in Amerika. Om de komende jaren hard door te groeien en om daadwerkelijk winst te gaan maken, is extra kapitaal nodig. De startup klopte daarom aan bij Rabobank en KplusV. Michel Ziekman van Rabobank zegt: ‘Ik was niet alleen onder de indruk van hun levensverhaal, maar ook van hun onderneming en hun ambitieuze groeiplannen. Als Rabobank willen wij graag investeren in high potentials als Expivi. Maar dat willen we niet alleen doen. Als voorwaarde moet er ook extern geld worden opgehaald en dit kan via het platform Money Meets Ideas.’
De Rabobank en KplusV organiseren jaarlijks diverse bijeenkomsten onder de naam Money Meets Ideas waarbij startende en snel groeiende jonge innovatieve ondernemingen met een kapitaalbehoefte tussen €100.000 – €1,5 miljoen zich mogen presenteren aan vermogende particuliere investeerders uit de achterban van Rabobank Private Banking. Vanuit Expivi werd contact gezocht met Money Meets Ideas en Rabobank. Investeerders van het eerste uur Jan Scholt en Jur Rademakers besloten extra geld te investeren, maar zochten aanvullend kapitaal. Jan heeft jaren geleden zijn eigen onderneming (Scholt Energy) gepresenteerd op Money Meets Ideas en financiering opgehaald, omdat dit zeer succesvol is gebleken zocht hij voor Expivi ook contact. Daarnaast schakelde Michel met Steven Hager van KplusV. Een vaste partner van de Rabobank bij de organisatie van Money Meets Ideas. Het initiatief geeft ondernemers die op zoek zijn naar risicodragend kapitaal de mogelijkheid om hun verhaal te pitchen aan vermogende klanten van de bank. ‘Normaal geven we per editie meerdere ondernemers een podium’, zegt Steven. In dit geval besloten we een speciale editie te organiseren met alleen Expivi. Dat doen we niet vaak, maar we hebben hier te maken met een potentiële unicorn die alle aandacht verdient. Dit bedrijf zou zomaar eens door kunnen groeien naar een onderneming met een marktwaarde voor meer dan een miljard dollar.’ Michel: ‘Wij hebben ook streng geselecteerd in onze vermogende klanten. Alleen (ex)-ondernemers die de sector goed kennen en ook wat kunnen bijdragen werden uitgenodigd. Zo kunnen zij, los van het geld, ook kennis en een netwerk bieden.’
Ben jij als startup of scale-up opzoek naar risicodragend kapitaal tussen de €100.000 en €1.500.000 en ben je daarbij ook opzoek naar kennis en expertise om jouw bedrijf te laten groeien? En wil jij je bedrijf presenteren aan een groot en breed netwerk van informal investors? Meld je dan aan voor Money Meets Ideas. Dat kan via moneymeetsideas@kplusv.nl of door je te melden bij je Rabobank accountmanager. Hij of zij draagt bedrijven aan die vervolgens door KplusV worden gescreend op onder andere groei, innovatie en schaalbaarheid. De meest veelbelovende ondernemingen worden vervolgens uitgenodigd voor een editie van Money Meets Ideas. Meer informatie over Money Meets Ideas? Kijk dan op www.moneymeetsideas.nl.