Welke waardeproposities maken het verschil in mijn PPS? Wat halen deelnemers er uit en wat stoppen ze er in? Wie kan wat betalen en wie wil welke investering doen?
Bij de keuze voor een businessmodel is het belangrijk dat een PPS zich baseert op het zwaartepunt in de samenstelling tussen onderwijs, onderzoek, ondernemers en overheid. Een PPS met een zware betrokkenheid van ondernemers hanteert andere verdienmodellen dan PPS'en die meer op betrokkenheid van overheden leunen.
Vrijwel iedere PPS in Nederland gebruikt verschillende businessmodellen naast elkaar, die gezamenlijk de totale begroting van de PPS dekken.
Enkele voorbeelden van businessmodellen
Vanuit de gedachte dat alle deelnemers waarde halen uit de samenwerking en onderlinge verbindingen van de PPS, is het vaak voor de partners acceptabel om een jaarlijkse lidmaatschapsfee te betalen. Het lidmaatschapsmodel maakt meestal onderscheid naar draagkracht en meerwaarde, zodat de partner die meer profiteert ook meer bijdraagt.
PPS'en hebben vaak elementen die in de markt een commerciële waarde vertegenwoordigen. Bijvoorbeeld beschikbare capaciteit van professionals, het expertise consortia-vorming of beschikbare ruimte en faciliteiten voor commercieel gebruik. De PPS kan afnemers van dit type dienstverlening factureren voor afgenomen diensten.
Vaak draagt een PPS heel direct bij aan de oplossing van een maatschappelijk vraagstuk, bijvoorbeeld door afvalreductie, informatieverstrekking over certificeringen of bemensing van een serviceloket voor burgeradvisering. Soms zijn overheidscontracten beschikbaar die een deel van deze maatschappelijke kosten vergoeden aan een PPS.