Op welke wijze is een incubatie- of acceleratieprogamma van toegevoegde waarde om innovaties naar de markt te brengen? Hoe sterk staat de businesscase? Is het vestigingsklimaat aantrekkelijk? Welke potentiële samenwerkingspartners zijn er?
Een succesvol programma begint bij een goede analyse van de omvang en inhoud van de vraag waarop het programma zich wil richten. Zijn er voldoende start-ups in het werkgebied om kritische massa te creëren? Wat is de toegevoegde waarde van een programma voor de doelgroep?
We onderzoeken draagvlak bij potentiële partners. Voorzien zij al in behoeften van de doelgroep? Is een programma concurrerend of aanvullend? Welke andere actoren in het ecosysteem juichen een programma toe en willen helpen bouwen?
Met de verzamelde behoefte en wensen uit stap 1 en 2 stellen we uitgangspunten op en schetsen we een te ontwikkelen programma. Daarin nemen we beoogde partners mee. Zij kunnen zich op basis van de schets committeren aan een eerste stap in samenwerking.
Nadat het programma op hoofdlijnen bepaald is, maken we een eerste begroting. Zo kunnen we identificeren of de uiteindelijke financiering haalbaar is. Alleen dan is het zetten van een volgende uitwerkingsstap zinvol.
Op basis van onze kennis van regelingen, fondsen en private financieringen, schetsen we een beeld van de mogelijke financieringsvormen die voor het programma beschikbaar zijn.
We doorlopen nu opnieuw stap 1 tot en met 5. In plaats van een nog abstracte verkenning, toetsen we nu een concreet schetsontwerp. Dit levert een helder beeld op van de haalbaarheid van het programma.
Belangrijk is een opdrachtgever die als eigenaar optreedt en de uitvoering aanstuurt. Wij adviseren over de optimale bestuursvorm. De inrichting kan via een bestaand orgaan of via een nieuw orgaan, zoals een stichting.
Een klein team pakt als kwartiermaker de opstart van het programma op en brengt het van plan naar praktijk. Onderdeel van de taken is de definitieve opdracht vormgeven en het lange termijn uitvoeringsteam samenstellen.