Eerstelijnsloket: vraaggestuurde dienstverlening
Sinds 2017 kunnen Friese ondernemers met al hun vragen terecht bij Ynbusiness, het eerstelijnsloket in Fryslân. De adviseurs van Ynbusiness helpen ondernemers om hun vragen scherp te formuleren en deze aan de juiste partij te stellen: vraaggestuurde dienstverlening voor het brede mkb. Hierdoor vinden ondernemers direct op de juiste plek de ondersteuning voor hun individuele vraag.
Een evaluatie met oog voor de toekomst
Provincie Fryslân is één van de financiers van Ynbusiness. Gedurende de jaren haalt Ynbusiness steeds de gestelde doelen. Maar wat is de échte toegevoegde waarde van Ynbusiness voor bedrijven? Welke rol speelt Ynbusiness in het ecosysteem in Fryslân? En hoe kan de dienstverlening nog beter? Deze vragen stelde de provincie ons in aanloop naar een nieuwe subsidieverstrekking. Met deze vragen als vertrekpunt evalueerden wij Ynbusiness, met nadruk op de kansen voor de toekomst.
Met een enquête onder het Friese mkb brachten wij de toegevoegde waarde van Ynbusiness in kaart. Wat leverden de adviezen van Ynbusiness uiteindelijk op? Interviews en een ecosysteemanalyse gaven een scherper beeld van de rol van Ynbusiness in het Friese ecosysteem. Die rol is groot en belangrijk. In onze aanpak keken wij niet alleen naar de behaalde resultaten. We focusten ook op kansen voor de toekomst: hoe kan Ynbusiness nog meer toegevoegde waarde bieden voor het Friese mkb?
Nog meer impact in de toekomst
Onze aanpak leverde concrete aanbevelingen op. Ynbusiness heeft veel toegevoegde waarde voor ondernemers en haalt haar doelen. Toch zijn er ook nog kansen om de dienstverlening in de toekomst verder te verbeteren.
Zo gaven we als aanbeveling mee dat ondernemers met kansrijke ideeën intensievere begeleiding nodig hebben en dat deze rol in het ecosysteem mist.
Daarnaast heeft Ynbusiness waardevolle data. Deze kan nog meer impact hebben door in te zetten op uitwisseling van data en trends met regionale stakeholders. Zo profiteert de regio mee van de schat aan data. Data wordt steeds meer gezien als kans om de dienstverlening in regio’s te verbeteren. Zo komt data ook terug als kansenkaart in de actieagenda mkb dienstverlening.