RMT-dienstverlening
Doel van de RMT-dienstverlening is om maatwerkdienstverlening te verlenen aan werkzoekenden, werkenden en werkgevers met betrekking tot werk(hervatting), loopbaanbegeleiding, scholing en personeelsvraagstukken. De regeling eindigde formeel op 31 december 2024.
Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wilde de effectiviteit van de RMT-dienstverlening onderzoeken. Dit gebeurde door middel van een lerende evaluatie. De inzichten hieruit kunnen bijdragen aan de hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur.
In 2024 is er aanvullend onderzoek gedaan op de evaluatie van de RMT’s. Dit onderzoek gaf een beter beeld van de dienstverlening op landelijk niveau en in enkele regio’s. Er is gekeken naar welke doelgroepen zijn geholpen, welke diensten zij hebben ontvangen en welke partners hen specifiek hebben ondersteund. Daarnaast is kwalitatief onderzocht wat de effecten en resultaten zijn van de aanvullende dienstverlening door de RMT’s. Zo kregen we inzicht in de impact van hun inzet.
De lerende evaluatie is gestart in 2022 en afgerond in 2024
Eerst stelden we de beleidstheorie en het evaluatiekader op. Daarna volgden drie leercycli waarin we alle samenwerkingspartners spraken. Dit gebeurde via individuele interviews en focusgroepen, zowel op operationeel als bestuurlijk niveau. Ook vroegen we de deelnemers naar hun ervaringen door middel van enquetes. Zo ontdekten we welke factoren bijdroegen aan het succes van de regeling en welke obstakels er waren. Deze inzichten koppelden we in 3 leercycli terug aan de RMT’s om hun dienstverlening te verbeteren,
Het eindrapport, samen met de kamerbrief over de hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur, werd op 29 april 2024 door het ministerie aangeboden aan de Tweede Kamer. Het rapport met aanvullende kwantitatieve beelden is op 12 december 2024 aan het aangeboden.
Waardevolle inzichten
We hebben waardevolle inzichten verzameld die helpen om de samenwerkingsverbanden binnen de arbeidsmarkt te verbeteren. Deze inzichten vormen de basis voor de aanstaande hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur. De RMT-aanpak heeft de dienstverlening aan de doelgroepen verbeterd. Door de vraag van de doelgroep centraal te stellen, kan het RMT extra (maatwerk)ondersteuning bieden bij het vinden van (ander) werk. Belangrijke succesfactoren waren het centraal stellen van de klantvraag, de intensieve samenwerking tussen aanbieders van diensten binnen de arbeidsmarktregio’s, de centrale toegang en de inzet van het ontschot budget.
De doelgroep waardeerde de aanvullende dienstverlening zonder uitzondering positief. Deze positieve elementen van de RMT-dienstverlening vormen de basis voor de hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur. Vanaf 2026 komt er in elke regio een werkcentrum.