In deze blog/slideshow zetten we de belangrijkste documenten voor je op een rijtje. Daarbij willen we meegeven dat niets in beton is gegoten en dat er vele varianten mogelijk zijn. Het doel is om een goed beeld van jouw onderneming te schetsen en daarbij de focus te leggen op de onderdelen die voor jou van belang zijn. De belangrijkste les bij het maken van een plan of deck is om na te gaan wie je publiek is en welke boodschap je wilt overbrengen.
Het businessplan is een geschreven beschrijving van je onderneming. Hoewel het een aantal essentiële elementen dient te bevatten – die we hieronder toelichten – moet het geen boekwerk worden. De lengte van het businessplan is de lengte die nodig is om de investeerder of financier je onderneming, markt en strategie te doen begrijpen. Het businessplan heeft 20 – 30 pagina’s aan tekst als de optimale lengte, maar vergeet niet om het plan ook visueel aantrekkelijk te maken. Hoe meer je niet-essentiële informatie je opschrijft, hoe groter de kans dat de investeerder essentiële elementen mist tijdens het scannen van het plan.
De volgende elementen kunnen terugkomen in het businessplan. Bedenk voor jezelf waar je de nadruk op wilt leggen en wat belangrijk is voor investeerders om mee te krijgen; licht die elementen uit.
Het is belangrijk dat je je financiële prognoses onderbouwd met een financieel model. Hierin komen de belangrijkste financial statements (winst- en verliesrekening, balans, kasstroomoverzicht, investeringsbegroting) terug. Daarnaast geeft het inzicht in je financieringsbehoefte, zodat je weet op welke momenten je financiering dient op te halen en hoeveel. Aangezien de toekomst onzeker is, raden we aan om meerdere scenario’s in te bouwen en om het model levend te houden. Verwerk nieuwe inzichten en behaalde resultaten in het financieel model, zodat het up-to-date blijft. Het loont om aan de voorkant tijd te steken in een gedegen financieel model; dit gaat je later veel tijd (en frustratie) schelen. Via F1F9 kan je zelf in 31 dagen gratis leren om een financieel model te bouwen, of schakel hulp in van een expert.
Je pitch deck is een visuele presentatie van je onderneming, ter onderbouwing van jouw fysieke presentatie. Het pitch deck dient zo ingestoken te worden dat het gepresenteerd kan worden aan een algemeen publiek, waarbij ze de onderneming dienen te begrijpen zonder informatie vooraf. Dit betekent dat het deck basisinformatie bevat en niet te complex of gedetailleerd wordt.
Vertel jouw verhaal en jouw visie in heldere, begrijpbare taal. Begin bij de status quo, beschrijf vervolgens waarom jouw onderneming de wereld gaat verbeteren (en waarom anderen dat nog niet hebben gedaan) en overtuig je publiek van de meerwaarde van jouw onderneming. Als je aan investeerders gaat pitchen, neem dan ook je financieringsbehoefte en use of funds mee in je verhaal. Het doel is om je publiek te enthousiasmeren en fan te laten worden van jouw onderneming. Het gaat dus om de impressie die jij achterlaat en het gevoel dat jij aan je publiek weet mee te geven. Communiceer je boodschap, niet je data.
De termen investor deck (ook bekend als investment/information memorandum) en het pitch deck worden vaak uitwisselbaar gebruikt, terwijl de documenten een wezenlijk verschillend doel hebben. In het investor deck leg je de focus meer op de informatie die investeerders nodig hebben om hun beslissing te maken. Het document kan op zichzelf worden gelezen en gaat gedetailleerder in op de groeistrategie en financiële prognose met onderbouwing vanuit onderzoek en gerealiseerde tractie (validatie). Bedenk wel, net als bij het businessplan, welke elementen je opneemt en tot op welk detailniveau. Het opnemen van te veel of minder relevante informatie kan de investeerder doen afhaken. Zorg voor een heldere inhoudsopgave waarin duidelijk uit af te lezen is in welke (sub)paragraaf en op welke pagina ze het antwoord kunnen vinden op de specifieke vraag die ze hebben. Beschrijf de informatie bondig en feitelijk. StartupYard legt het verschil tussen een pitch deck en investor deck nader uit.
Een laatste belangrijk document om te hebben wanneer je financiering op wilt gaan halen is de teaser of one-pager. In dit korte document communiceer je de meest relevante informatie over jouw onderneming en beschrijf je het investeringsvoorstel. Investeerders hebben over het algemeen niet de tijd om elke propositie in detail door te nemen, waarbij de teaser een uitkomst biedt. Op basis hiervan kunnen investeerders met minimale tijdsinspanning beslissen of de propositie aansluit en of ze er meer over willen horen. Het is dus uitermate belangrijk dat de boodschap goed wordt overgebracht en dat je to-the-point komt. Alle niet-essentiële informatie moet buiten het document worden gehouden.
In de teaser schets je zeer bondig jouw onderneming, wat je doet, wat het probleem is die je oplost, wat je financieringsbehoefte en financieringsvoorstel is en hoe je dit gaat gebruiken. Optioneel kun je informatie opnemen over het team, businessmodel, markt, milstones, USP’s, financiële prognose en investeringsoverwegingen, indien dit nodig is om je boodschap over te brengen.
Omdat de teaser vertrouwelijke informatie bevat, raden we aan om de propositie geanonimiseerd te beschrijven. Bij het verspreiden van de teaser kan het document terecht komen bij partijen (concurrenten) die je liever geen inzicht geeft over jouw financieringsbehoefte en groeiplannen.
Uiteraard komt het uiteindelijk neer op de sterkte van de propositie en de mate waarin jij als ondernemer je verhaal kunt overbrengen en het vertrouwen van financiers en investeerders weet te winnen, maar goede investeringsdocumentatie versterkt je verhaal. We hopen je hiermee inzicht te hebben gegeven in welke documenten je op dient te stellen wanneer je financiering aan wilt trekken en waar je op moet letten bij het opstellen van deze documenten. Mocht je hierover willen sparren of ondersteuning wensen bij het opstellen van je investeringsdocumentatie, neem dat contact op met mij.